Essi urakoi 2 pronssia Ruotsissa

24.9.2023

Ensimmäinen otteluvoitto näissä kisoissa lukolla.
Päiväunet tarkoittaa päiväunet. Ensin rennoksi ja sitten kohti uutta lämmittelyä.
Ei ole väliä kummasta palkintojenjaosta kuvan laittaa. Samat tytöt samassa järjestyksessä.

Ruotsin Lindesbergissä järjestettiin 23.9. Linde Open, joka keräsi eri paikalle tietolähteistä riippuen 500-700 osallistujaa, Iisalmen Judoseurasta matkaan Essi Lappeteläinen. Kokonaismäärällä ei sinällään ole merkitystä vaan sillä, mitä omaan sarjaan osuu. Siltäkään osin ei ollut huolta sillä judo elää Ruotsissa jonkinlaista nousukautta ja varsinkin tyttöjen sarjoissa tuntuu osallistujia olevan reilusti.

Pitkän harjoittelukauden jälkeen vaaka pääsi hieman yllättämään ja Essi siirtyi ottelemaan painoluokkaa normaalia ylemmäksi eli -57, normaalin painoluokan ollessa -52. Ns. omaankin sarjaan olisi kyllä todennäköisesti napakalla jumpalla päästy, mutta miksi turhaan, kun ero on lopulta aika pieni. Osallistuminen kahteen ikäluokkaan U18 ja U21 mahdollistaa myös enemmän otteluita samalle reissulle. Kun ottelutuntumaa lähdettiin hakemaan niin haettiin sitten kunnolla.

Ottelut alkoivat U21-57 otteluilla eli sekä ikä että painoluokkaa normaalia ylemmässä sarjassa. Ottelukaaviona tuplapooli, jossa ensin otellaan alkusarjan ottelut, jonka jälkeen kaksi parasta siirtyy jatkoon.

Ensimmäisessä ottelussa Essiä vastaan käveli Mira Kördel, jonka Essi voitti joulukuussa Baltic Sea Championshipin finaalissa. Tällä kertaa tilanne kääntyi, kun Mira pääsi rokottamaan Essin ristiaskeleesta pyyhkäisyvoiton. Aloitustappion jälkeen siirryttiin ns. normaaliin suorittamiseen.

Toisessa ottelussaan Essi lukotti Ida Lomvikin ja kolmannessa kuristi Izabella Brighentin. Molemmat vakuuttavia mattosuorituksia.

Kaksi voittoa alkusarjasta riitti jatkoon ja semifinaalissa vastaan asteli järjestävän seuran Frövi Judon Leila Avdic. Tässä kohdassa painosarjallakin oli jo merkitystä Leilan ollessa selvästi isompikokoinen. Tilanne pääsi hirman yllättämään Essin ja yleisö pääsi nauttimaan komeasta uchimatasta, Essi valitettavasti kyytiläisen roolissa. Tuloksena kuitenkin pronssi sarjasta U21-57.

Välissä oli pitkähkö ottelutauko, koska U21 sarja alkoi ensimmäisen joukossa. Ennen U18-ikäluokkaa piti odotella muita sarjoja ja palkintojenjako pois alta. Tämä on hyvää harjoitusta isompia kisoja varten, jossa odotusajat otteluiden välillä saattavat venyä pitkiksi. Tässä tapauksessa odottelu tarkoitti pientä ruokailua, päiväunia, palkintojenjakoa ja uutta lämmittelyä.

Nuoremmassa ikäluokassa otteli peräti 15 tyttöä. Näissä tapauksissa ottelukaaviot ovat ns. ranskalaisia kaavioita, joissa vain voitolla jatketaan kohti kultamitalia. Hävinneet siirtyvät keräilyotteluihin ja kahdella tappiolla päivä päättyy varmasti.

Ensimmäisen kierroksen ottelussa vastaan asteli Emily Lövgren, joka jälleen kerran oli niitä painoluokan yläpään ottelijoita. Tämä aiheutti pientä haastetta ottelun alkupuolella, mutta Essin vahva fysiikka alkoi näkyä ottelun edetessä ja muutaman yrityksen jälkeen Essi kaivoikin väkisin voittoon tarvittavat pisteet matossa. Tällä kertaa sidonnalla, kun irtokäsiä ei ollut tarjolla.

Toisessa ottelussa vastassa Alva Larson pysyi alusta alkaen Essin hallinnassa ilman ongelmia. Voitton Essi kaivoi tällä kertaa heittämällä. Sumi-gaeshi on ollut yksi Essin selvästi tehokkaimmista pystytekniikoista. Yleensä se johtaa voittoon mattotilanteen kautta, mutta tällä kertaa riitti pelkkä heittäminen. Ipponilla jatkoon.

Kolmannessa ottelussa eli semifinaalissa oli hieman huonoa kaaviotuuria, kun vastaan asteli toista kertaa samana päivänä Leila Avdic. Tosin finaalien lähestyessä kovat jää jäljelle ja siellä tulee usein tuttuja vastaa. Nyt ei kuitenkaan annettu vastustajan yllättää. Essi otteli taktisesti hyvin vastustajan uchimatan pois kuvioista ja ottelusta tuli heti alusta alkaen tiukka vääntö. Puolivälin kohdalla Essi kaatui omaan uchimatayritykseensä, kun välitykset eivät aivan riittäneet kunnon heittoon ja vastustaja koppasi waza-arin  vastatekniikasta. Essi aloitti kahden minuutin raastavan takaa-ajon, jonka loppupuolella näytti aivan selvältä, että ruotsalaisen kunto ei tule riittämään pitkään. Valitettavasti riitti tarpeeksi pitkään ja piste jäi saamassa. Tappiosta huolimatta hyvä osoitus siitä, että omat vahvuudet toimivat ja kuntopohja on erinomainen.

Ranskalaisessa kaaviossa pronssimitalistaan joutuu vielä hävityn semifinaalin jälkeen kamppailemaan keräilyjen voittaneen kanssa. Pronssiottelussa vastassa Vera Karlsson, jota Essi jälleen hallitsi vahvasti, mutta heittopaikkaa joutui hieman etsimään ruotsalaisen passiivisesta asennosta johtuen. Minuutin ottelun kohdalla paikka etsittiin väkisin, ruotsalainen yoko-gurumalla komeassa kaaressa mattoon. Paikka podiumille lunastettu jälleen.

Palkintopallilla sekä U18 että U21 –sarjoissa täysin samat tytöt eli korkeimmalla pallilla Mira Kördel, toisena Leila Avdic ja kolmantena Essi ja Alva Larsson.

Matseja lähdettiin hakemaan ja niitä saatiin. Kahdeksan hyvää ottelua, 5 voittoa 3 tappiota. Hieman kuulemma painoi jaloissa viimeisessä ottelussa edellisen rynnistys. Pitkä päivä: herätys 6:30, ensimmäinen sarja alkoi puolen päivän aikaan, toinen viideltä ja mitali kaulassa hieman kahdeksan jälkeen. Ruokailun jälkeen nukkumaan ja 04:00 nokka kohti lentokenttää ja uusia seikkailuja.