Essille kultaa Baltic Sea Championshipistä

5.12.2022

Viikonloppuna oteltiin tällä hetkellä ehdottomasti suurin ja kovatasoisin suomalainen judoturnaus, kun noin 450 judokaa yli 10 eri maasta kokoontui Orimattilaan kilpailemaan. Iisalmen Judoseuraa kilpailussa edusti totuttuun tapaan Essi Lappeteläinen, joka osallistui sekä alle 20-vuotiaiden että alle 17-vuotiaiden sarjaan. Ikäluokat poikkeavat normaalista (U18 ja U21), koska kisaan osallistuvat maat käyttävät kilpailua seuraavan vuoden maajoukkuevalinnoissa.

Lauantaina ensimmäisenä kilpailupäivänä oteltiin Essin osalta alle 20-vuotiaiden ikäluokka. Tähän sarjaan Essi osallistuu lähinnä saadakseen kovatasoisia otteluita, kokemuksessa jäädään kanssakilpailijoille vielä vuosia. Ensimmäisellä kierroksella Essiä vastaan asteli Viron Vilena Arshakyan. Tasotavoite saavutetiin heti, sillä Vilenan mitalikaapista löytyy esimerkiksi useampi Viron nuoren mestaruus. Kokemus osoittautui tällä kertaa liian kovaksi aseeksi. Vilena nappasi heti ottelun kahdesta ensimmäisestä aloituksesta molemmista pisteet itselleen ja ottelu loppui ennen kuin se oli oikein ehtinyt alkamaankaan.

Ensimmäinen keräilyottelu jäi valitettavasti väliin vajaan kaavion takia, jonka seurauksena Essi siirtyi suoraan sarjan pronssiotteluun ruotsalaista Ebba Petersonia vastaan. Tähän otteluun oli sitten jo herätty paremmin. Tasaväkinen ottelu kääntyi kuitenkin 2,5 minuutin kohdalla vastustajan eduksi, kun Essi aavistuksen kompuroi omassa yrityksessään ja vastustaja käytti paikan hyväksi. Takaa-ajo alkoi heti seuraavasta aloituksesta, josta Essi nappasi pisteet näppärällä uhrautumisheitolla ja pääsi jatkamaan tilanteesta vielä sidontaankin. Tästä ruotsalainen onnistui kuitenkin kiemurtelemaan itsensä vapaaksi. Tasatilanteessa ottelussa siirryttiin jatkoajalle. Ottelu ratkesi heti jatkoajan toisesta aloituksesta Essin eduksi samalla uhrautumisheitolla, jolla hän aiemmin tasoitti ottelun. Otteluvoitto ja sitä kautta sarjan pronssimitali Essille.

Essin varsinainen kilpailusarja oteltiin sunnuntaina. Tällä kertaa ottelukaavion arvonta ei ollut järin suosiollinen vaan Essi siirtyi kaaviossa suoraan toiselle kierrokselle. Ikävää tämä on tietysti jo sen takia, että hyviä otteluita jää saamatta, mutta myös siksi, että väliin jäävän ottelun takia ensimmäisessä ottelussa vastaan tulee vastustaja, jolla on jo ottelu alla. Yleensä ensimmäinen ottelu on vaikein. Kaiken lisäksi ottelussa vastaan käveli ensimmäisen ottelunsa voittanut ja lauantailta revanssia hakenut ruotsin Ebba Peterson.

Ottelu oli tälläkin kertaa tasaväkinen, mutta selkeästi Essin hallinnassa. Työtapaturmana tilille kertyi pari varoitusta, jotka haittasivat ottelun loppua (kolmannesta lennähtää pihalle). Aivan ottelun viimesekunneilla Essi käänsi mattotilanteen eduksi ja esitteli parasta osaamistaan. Vaarattoman oloisesta rullasta muuttui parissa sekunnissa käsilukko, johon Ebban oli pakko antautua. Voiton myötä Essi siirtyi sarjan finaaliotteluun.

Finaalivastustajaksi kaaviossa selvisi Ruotsin Mira Kördel. Ottelu kulki Essin hallinnassa käytännössä koko ajan. 3 minuutin kohdalla pienen kompuroinnin tuloksena päädyttiin mattoon, jossa Essi pääsi hyvästä paikasta myllyttämään vastustajaa. Ottelu oli hyvin lähellä päättyä Essin kuristukseen, mutta siitä ruotsalainen vielä onnistui karkaamaan. Essi jatkoi tapansa mukaan käsilukkoon ja välissä vielä hämäsi sidonnalla palaten takaisin lukkoon, jonka tuloksena ruotsalaisen oli luovutettava.

Baltic Sea Championships kultaa Essille sarjassa U17-52 kahdella komealla käsilukolla. Kuva ja videomateriaalia kisasta seuran Facesta ja Instasta.

Ottelukuvat: Miia Heikkinen