Essi 7. Thüringenissa

27.3.2024

Essi Lappeteläinen otteli Saksan Thüringenissä järjestetyssä suuressa tyttöjen / naisten judoturnauksessa itsensä 7. sijalle. Essi siirtyi samalla ottelemaan -57 kiloisten sarjaan, jossa toki otteluita on otettu jo ennenkin, mutta nyt oli kysessä varsinaisesti ensimmäinen kovemman tason kilpailu isommassa painoluokassa. Thüringenin kisa on kookas ja Essin sarjassa otteli tällä kerralla 47 judokaa.

Ensimmäinen ottelu oli hieman tahmean oloinen, kun molemmilla ottelijoilla oli hieman saman tyyppinen ajatus tekemisestä. Otteleminen oli siis pääosin lonkkanyhjäämistä, mutta kuitenkin Essin hyvässä hallinnassa. Tarvittava pistesuoritus löytyi ottelun puolivälin tienoilla sumigaeshilla. Pistejohto kesti ottelun loppuun, vaikka viimeisillä sekunneilla vastustaja Hollannin Mayke Reulen tekikin vaarallisen näköisen hyökkäyksen. Siihen kuitenkin reagoi vain sykemittari, pistetaululla Essin johto riitti.

Toisessa ottelussa Essi pääsi hyödyntämään paremmin omaa mattojudoaan. Ottelu saksalaista Narawadee Bröhliä vastaan oli pysyssä varovaista, mutta Essi rankaisi jokaisesta tarjoutuneesta mattotilanteesta. Puolen välin kohdalla Essin käsilukko oli liian vaikea puolustettavaksi, voitto juji-gatamella Essille.

Komannessa ottelussa vastaan asteli Iso-Britannian Zhaklin Sakari. Tässä ottelussa Essillä oli alusta asti vaikeuksia pidemmän ottelijan vahvojen otteiden kanssa. Tästä seuraa tietenkin varoituksia pariinkin kertaan. Ottelun kestäessä Essin ottelu parani ja omat otteet alkoivat vähitellen löytyä. Kun kiireessä piti päästä yrittämään, Essi lähti heittämään hieman huonolla otteella, jonka seurauksena tuomari antoi varoituksen valehyökkäyksestä ja ottelu päättyi vastustajan hyväksi. Zhaklin otteli lopulta itsensä sarjassa pronssille.

Tappion jälkeen siirryttiin keräilyotteluihin. Ensimmäisessä keräilyssä vastaa tuli Hollannin Lieka Sterrenburg. Ottelusta muotoutui vaikea vastustajan nopean hyökkäysrytmin takia. Vastustaja sai haettua oman niskakahvansa tehokkaasti ja jatkoi aktiivisesti hyökkäämällä, mutta varsinaisesti lähellä pistesuoritusta yritykset eivät olleet. Varoituksen arvoista kuitenkin eli Essille passiivisuusvaroitus muutaman aloituksen jälkeen. Rytmi alkoi kuitenkin siirtyä vähitellen Essille ja ottelun puolivälin paikkeilla Essi onnistui pyöräyttämään wazarin sumi-gaeshilla. Pistejohdossa alkoi vastustajan loppurynnistys, jonka kanssa Essillä ei ollut ongelmia. Omia yrityksiä oli siinä määärin, että varoituksia ei tullut ja jokaisesta vastustajan hyökkäyksestä Essi rankaisi matossa, jolloin vastustaja alkoi selkeästi väsyä. Heittopisteillä otteluvoitto ja keräilyt jatkuivat.

Seuraavan keräilyottelun vastustaja loukkaantui edellisessä ottelussaan, joten Essi siirtyi suoraan seuraavalle kierrokselle, josta vastaan tuli Sveitsin Eileen Brobst. Essi sai heti ottelun alkuun heitettyä vastustajansa komeassa kaaressa yoko-gurumalla, mutta heitto kiersi niin paljon yli, että vastustaja pyörähti mahalleen ja pisteet jäivät saamassa. Eileen oli otellut aikaisemmat ottelunsa vahvan uchimatan turvin ja sitä myös Essi pääsi todistamaan ja ottelut loppuvat siihen. Eileen otteli sarjassa lopulta pronssille.

Kisojen jälkeen homma jatkui vielä leirillä, johon Suomesta osallistui maajoukkueen tytöistä Ada Narva Oulusta ja Riina Myllylä Helsingistä. Leiriltä paluun jälkeen jatkuu treenit Suomessa pääsiäisen yli, jonka jälkeen Essi lähtee kisaamaan EJU cupiin Tepliceen.