Mitaleita Rovaniemen Samurai cupista

16.10.2023

Essi valmistautumassa matsiin Nikon kanssa.

Vuoden viimeinen Samurai cup oteltiin Rovaniemellä 14.11. ja mukana Iisalmen Judoseurasta oli kaksi judokaa.

Eemeli Sällstrom aloitti ottelu-urakkansa voitolla jatkoajalle ajautuneessa ottelussa. Voitto tuli lopulta toisen ottelijan hylkäämisen seurauksena. Varsinaiselta otteluajalta pistesuoritukset menivät tasan. Toisen ja kolmannen ottelunsa Eemeli hävisi niukasti, jolloin tuloksena hopeamitali.

Essi Lappeteläinen valmistautuminen ei mennyt tällä kertaa ihan putkeen vaan aamulla joututtiin jumppaamaan painoa pois vähän turhan kiireellä ja siitä johtuen tankkaaminen nopeasti punnituksen jälkeen alkaneisiin otteluihin ei onnistunut. Ensimmäisen ottelunsa Essi voitti sidonnalla, mutta käytännössä voimat olivat jo pois, jonka seurauksena toisessa ottelussa ei vaan ollut enää mitään annettavaa ja tappiohan siitä seurasi. Tuloksena kuitenkin hopeaa sarjassa U18-52.

Vanhempien eli U21-sarjan otteluiden alkuun aikaa oli enemmän ja voimatkin ehtivät palautumaan. Valitettavasti oman painoisten sarjaa ei ollut eikä edes sitä seuraavaa eli -57 -sarjaa. Matseja lähdettiin kuitenkin hakemaan vielä pykälää ylempää eli sarjasta U21-63.

Tässä sarjassa ensimmäisenä vastaan asteli kotikentällään otellut Rovaniemen Koyaman Emilia Kantola. Matsi oli kauttaaltaan tasainen, mutta puolen välin tienoilla Essi sai kaivettua pisteen uchimatalla ja se riitti voittoon. Samalla myös selvisi, että voimat olivat palautuneet ja seuraaviin otteluihin lähdettiin selvästi luottavaisemmin.

Toisen ja kolmannen ottelun Essi vei tapansa mukaan mattojudolla. Helsingin Meidokanin Vanshika Sharma pääsi kokeilemaan Essin juji-gatamea ja Vantaan Jukaran Moona Huhtakangas kataha-jimeä. Molemmistat Essin lempitekniikoita, joista tälläkin kertaa luovutukset eli voitot ipponilla.

Viimeisessä ottelussa ei kauaa aikaa tuhraantunut, kun Essi heitti vastustajansa Vantaan Jukaran Sinna Perttinän komealla uchimatalla noin 13 sekunnin ottelun jälkeen.

Neljän otteluvoiton siivittämänä kultaa sarjasta U21-63. Tällä tuloksella on hyvä lähteä valmistautumaan ensi viikonlopun EJU cupiin Riikassa.

Erityiskiitokset reissusta Kuopion Sakuraan Nikolle, joka avusti valmennuspuolessa Juhanin ollessa toipilaana kotona.