Jimi viides SM-tatamilla

20.5.2017

Jimi

Jimille jälleen hieno, mutta samalla harmittava viides tila miesten SM-judossa

Jimi Koivisto jäi jälleen niukasti mitalista judon miesten SM-kisoissa Turussa. -90 kiloisissa otellut Koivisto hävisi pronssiottelussa Tikkurilan Judokoiden Matias Holopaiselle yhdellä waza-arilla.

- Kaverin saadessa ottelun alussa suorituksen yritin tempoa nostamalla tasoitusta. Yhden varoituksen sain Matiakselle ajettua, mutta paukut ei tällä kertaa riittäneet pistesuoritukseen, kommentoi Koivisto.

Alkuotteluissa Koivisto kukisti ensin Rauman Vesa Rinteen ipponilla. Suoritus tuli komealla tomoe-nage heitolla jo kymmenessä sekunnissa. Toisella kierrroksella Koivisto kukisti suvereenisti  Kirkkonummen Mika Salmisen. Jimi siirtyi jo alussa waza-arin johtoon jalkaheitolla. Ottelu ratkesi lopulta ipponilla Koiviston tehtyä kirkkonummelaiselle taitavan käsilukon.

Semifinaalissa vastaan asettui Helsingin Meidokanin Petteri Sulander. Sulander oli kukistanut alkukierroksilla sarjan ennakkosuosikin Tikkurilan Jaakko Allin. Semifinaali oli tasainen Koiviston johtaessa vielä viime hetkillä Sulanderin varoituksella. Aivan ottelun loppuhetkillä onnistui Sulander jujuttamaan Jimin kuristukseen ja näin finaalipaikka meni helsinkiläiselle.

Jimi Koiviston valmistautuminen SM-kisoihin ei ollut helpoimmasta päästä. Jo pitkään ajoittain vihoitellut välilevyn pullistuma ärtyi talvella ja kovimmat tehotreenit jäivät keväällä väliin. Samalla tuli päätös osallistua -90 kiloisiin vaikka Jimin sarja on ollut tähän saakka -81 kiloisissa.

- Painon pudotus omaan sarjaan olisi ollut liian kova rasti kipeän selän kanssa. Vaikean kisoihin valmistaumisen valossa olen esitykseeni tyytyväinen, kun vielä finaalipaikkakin oli noin lähellä. Mitalitta jääminen kismittää tietysti, kun viime vuonnakin oli tuloksena sama sijoitus, päätti Koivisto.

Naisten ja miesten SM Turku:

M-90 kg:
1. Henri Hannula, Hämeenlinnan Judoseura